Zwrot towaru zakupionego przez internet.

Zwrot towaru zakupionego przez internet.

Internet daje nam wiele możliwości zakupu towarów. Oprócz niezaprzeczalnych zalet posiada także wady. Jedną z podstawowych wad zakupów przez internet jest brak możliwości przymierzenia produktu, dokładnego obejrzenia itp. Prawo daje nam jednak możliwość zwrotu towaru zakupionego przez internet. Należy znać kilka zasad, w jakim terminie możemy towar zwrócić, oraz kiedy nie jest to możliwe. 

Termin na zwrot towaru zakupionego przez internet.

Zwrot towaru 14 dni roboczych czy kalendarzowych? Czasami zastanawiamy się, czy na zwrot towaru mamy 14 dni roboczych, czy kalendarzowych. Stajemy też czasami przed dylematem, od kiedy ten czas jest liczony. Każdy sprzedawca może ustalić inny termin umożliwiający zwrot towaru, jednakże termin ten nie może być krótszy niż 14 dni kalendarzowych. 

Prawo konsumenta do zwrotu ma ograniczenia czasowe. Jeżeli sprzedawca nie określił dłuższego terminu, to konsument ma 14 dni kalendarzowych na odstąpienie od umowy. Sprzedawca natomiast ma 14 dni na zwrot pieniędzy za towar, od momentu otrzymania towaru oraz pisma o odstąpieniu od sprzedaży. Data liczona jest od dnia doręczenia nam naszego zakupu. Wobec powyższego mamy 14 dni na zwrot towaru i odstąpienie od umowy. Musimy więc w tym czasie poinformować sklep o odstąpieniu od umowy oraz odesłać towar.

Jak odstąpić od zakupu towaru.

W regulaminie sklepu, w którym dokonaliśmy zakupu, powinien znaleźć się zapis ,w jaki sposób przeprowadzić procedurę zwrotu towaru i odstąpienia od umowy. Jeżeli takiego zapisu nie ma, ustawowo mamy 14 dni na odstąpienie od umowy oraz zwrócenie towaru. Najczęściej stosuje się w takich przypadkach wysyłkę towaru na adres wskazany przez regulamin wraz z pismem informującym o odstąpieniu od umowy.

Pismo o odstąpieniu od umowy znajduje się w regulaminie sklepu. Jeżeli nie ma takiego wzoru odstąpienia od umowy, wystarczy napisać oświadczenie zgodnie z poniższym przykładem:

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość.

Niniejszym informuję o moim odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy….. dostarczonych w dniu …..

Jak odesłać towar.

Spakuj paczkę nie gorzej niż była do nas spakowana. Zwróćmy uwagę na to, jak towar był do nas wysłany. W jaki sposób został przygotowany do transportu, i jakie materiały były użyte do pakowania. Sprzedawcy mają doświadczenie z wysyłką towaru, więc postarajmy się go zabezpieczyć, lepiej niż był.

Sprawdźmy, czy pakunek nie został uszkodzony podczas rozpakowania. Dobrą zasadą jest zapakowanie towaru oryginalnie, jak był, oraz włożenie w dodatkowy karton. Karton taki możemy dodatkowo zabezpieczyć w środku tak, by towar wewnątrz się nie przesuwał. Wysyłajmy zwrotną przesyłkę, w sposób bezpieczny, z możliwością monitorowania drogi przesyłki. Aby zrobić to prosto i niedrogo można skorzystać z przesyłki kurierskiej. W wysylajtaniej.pl można nadać paczkę  bez rejestracji, szybko i tanio. Wystarczy uzupełnić formularz nadania przesyłki i opłacić paczkę. 

Kiedy możemy zwrócić towar.

Możemy zwrócić każdy towar zakupiony przez internet, jeżeli sprzedawca może zbyć ten wyrób innej osobie. Jest to duże uproszczenie, ale wyjaśnia wiele niejasności. Możemy zwrócić np. buty czy ubrania, czy każdy inny przedmiot zakupiony przez internet pod pewnymi warunkami.

Towar nie może posiadać śladów użytkowania. Nie możemy więc używać tego produktu, a po jakimś czasie uznać, że jednak się nam nie podoba. Musimy tak traktować przedmiot, aby nie posiadał żadnych śladów użytkowania. Możemy więc przymierzyć ubranie czy też buty, ale nie możemy w nich chodzić. Po zwrocie towaru używanego sprzedawca może odmówić anulowania transakcji, na podstawie śladów użytkowania. W takim przypadku sprzedawca może odmówić zwrotu. Stając przed pytaniem, czy możliwy jest zwrot rozpakowanego towaru, należy spojrzeć na kwestię trochę szerzej. Nie jest to oczywiste, gdyż opakowanie towaru może być częścią jego wartości. Np. Płyta cd z oprogramowaniem lub przedmiot, którego właściwością i wartością główna jest opakowanie, nie może być rozpakowany. Ponadto otwartego żelu lub perfum nie można zwrócić, ale już żel czy flakonik wyjęty z kartonu bez otwierania zawartości można. 

Zwróćmy jednak uwagę, aby nie uszkodzić opakowania zewnętrznego bardziej niż przy zwykłym otwarciu. Chodzi o to, aby produkt i jego opakowanie było jak najbardziej zbliżone, do stanu oryginalnego. Często opakowania towaru posiadają własne oznaczenia loga i tym podobne. Postarajmy się więc przy otwieraniu towaru zrobić to starannie, aby pudełko nie było np. rozerwane. Należy pamiętać, że otwarte towary możemy zwracać, jednakże opakowanie nie powinno być zniszczone. Jeżeli już zniszczyliśmy opakowanie, możemy zapytać o możliwość zwrotu w zastępczym opakowaniu, jednak jest to dobra wola sprzedawcy.

W jakich przypadkach sprzedawca może nam odmówić prawa zwrotu towaru.

Czasami wydaje się, że możemy zwrócić towar lub usługę, która została wykonana dla nich indywidualnie. Ze względu na wykonanie takiego produktu indywidualnie, towar ten nie może być sprzedany komuś innemu. Wobec powyższego nie przysługuje prawo do zwrotu i odstąpienia od umowy i zwrotu towaru.

Zrozumiałym jest, więc że nie możemy zwrócić np. naklejek zamówionych z naszym logo, czy też koszulki z nadrukiem naszego zdjęcia. Nie możemy też zwrócić mebla zamówionego przez internet, pod nasze potrzeby indywidualnie. Nie możemy dlatego zwrócić towaru, który został dla nas wykonany pod nasze zlecenie.

Kolejnym powodem, z jakiego zwrot towaru może nie być możliwy, jest sytuacja, w której zwrócony produkt został odpieczętowany, a co za tym idzie, mógł zostać wcześniej wykorzystany. Tak może być w przypadku oprogramowania, kodów dostępu itp. Podobnie jest w przypadku zwrotu części towaru, który został sprzedany w pakiecie. Np. próba zwrotu przez konsumenta części zestawu składającego z kilku części sprzedawany razem.  

Kto ponosi koszty przesyłek w przypadku zwrotu towaru.

Koszty zwrotu towaru ponosi kupujący. Oznacza to, że jest inaczej niż w przypadku reklamacji. O ile w reklamacji możemy dochodzić zwrotu kosztów transportu, o tyle w przypadku odstąpienia od umowy, koszty zwrotu ponosi kupujący. Jest wiele możliwości wysłania bezpiecznie towaru do sprzedawcy. Ze względu na możliwość monitorowania przesyłki oraz jej bezpieczeństwo najlepszym rozwiązaniem jest przesyłka przez firmę kurierską. Sprzedawca nie może wymusić na nas sposobu wysyłki przez siebie wskazanego. Nie możemy jednak bez ustalenia ze sprzedawcą wysyłać takiej przesyłki za pobraniem lub też na przykład do punktu odbioru czy też do paczkomatu. 

Zanim dokonamy zakupu, zerknijmy jakie warunki zwrotu towaru zawieramy podczas zakupu. Możemy w wielu przypadkach powołać się na prawo odstąpienia od umowy, ale dobrą praktyką jest wybieranie takich sklepów, które nie robią z tym dużego problemu i mają nie tylko wydłużony czas na zwrot, ale też dogodne warunki zwrotu. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.