Jesteś zwolennikiem zakupów online i otrzymywania paczki kurierem? Zamawiasz dużo różnych przesyłek i zastanawiasz się, czy masz możliwość sprawdzenia zawartości przesyłki przy kurierze? Chcesz mieć pewność, że otrzymałeś dokładnie to, co zamówiłeś, a także, że towar nie jest uszkodzony? Czy jest różnica pomiędzy opłacaną z góry paczką ze sprawdzeniem zawartości a paczką wysłaną za pobraniem? Poznaj, jakie masz prawa jako klient, regulaminy najpopularniejszych firm kurierskich dotyczących tych kwestii, jak również przepisy Prawa Przewozowego i rozwiej wszelkie wątpliwości! Przesyłka ze sprawdzeniem zawartości − kupuj online świadomie!
Fakty i mity związane ze sprawdzeniem zawartości paczki
Aukcje, licytacje, zakupy w sklepie internetowym – zamówiłeś wartościową paczkę, a może towar bardzo delikatny i zastanawiasz się, czy cały proces doręczenia nie wpłynie na zamówienie? Chcesz mieć zawsze pewność, że towar jest pełnowartościowy, a w odebranej przesyłce znajduje się dokładnie to, czego oczekujesz? Poznaj, jakie masz prawa jako klient, a także poznaj możliwości kuriera, które wynikają z regulaminu oraz przepisów Prawa Przewozowego, które wymuszają konkretne zachowania. Często sprzedawcy podają informację, że zakupiony w ich sklepie towar można bez problemu sprawdzić przed odebraniem i w razie ewentualnych wątpliwości zgłosić reklamację, nieco inaczej wygląda to jednak ze strony kuriera. Według Prawa Przewozowego kurier ma dostarczyć przesyłkę w stanie nienaruszonym, a za uszkodzenia w trakcie procesu doręczenia odpowiada firma kurierska. W związku z tym otwarcie przesyłki przed podpisaniem jej odbioru czy też opłaceniem przesyłki za pobraniem jest równoznaczne właśnie z jej uszkodzeniem – sprawdzanie zawartości przesyłki jest więc niezgodne z przepisami prawa, jak również polityką firm kurierskich. Kurier nie ma więc obowiązku ingerencji w zawartość paczki – on odpowiada tylko za jej bezpieczne doręczenie.
Przesyłka ze sprawdzeniem zawartości – widoczne uszkodzenia opakowania przesyłki
Zastanawiasz się, co zrobić w sytuacji, gdy dostarczona paczka ma ewidentne ślady uszkodzenia i jak wtedy wygląda sprawa możliwości sprawdzenia zawartości przesyłki? Gdy opakowanie doręczanej przesyłki posiada ślady wgniecenia, otwierania przesyłki, rozerwania, poobijania i ogólnie naruszenia jak najbardziej masz prawo do protokolarnego otwarcia takiej przesyłki. Sporządzany jest wtedy specjalny protokół, w którym opisywana jest sytuacja, jak również stan takiej przesyłki. Pamiętać należy jednak, że jeżeli opakowanie jest w stanie nienaruszonym, a po sprawdzeniu zawartości przesyłki wykryjesz, że zapakowany w środku towar ma oznaki uszkodzenia, to jest już to sprawa na linii klient − sprzedawca i reklamację należy składać w sklepie, w którym towar został zakupiony. Co więcej, znane firmy kurierskie oferują obecnie możliwość sporządzenia elektronicznego protokołu szkody powstałej podczas procesu doręczenia – ważne jest jednak to, aby został on spisany w ciągu godziny od doręczenia przesyłki. Sprawdzenie zawartości paczki DPD, Inpost czy innej znanej firmy kurierskiej – zajrzyj na stronę przewoźnika i dowiedz się jak sporządzić protokół uszkodzenia opakowania w wersji elektronicznej. Istnieje również możliwość zgłoszenia reklamacji na jawne uszkodzenie przesyłki za pomocą naszej platformy – szczegóły w zakładce „Reklamacje”, a w razie jakichkolwiek pytań związanych z procesem doręczenia, sprawdzania zawartości przesyłki czy sporządzeniem protokołu zapraszamy do kontaktu z infolinią!
Inpost — sprawdzanie zawartości paczki doręczonej do Paczkomatów
Popularnym rozwiązaniem doręczenia przesyłek są całodobowe Paczkomaty, w których ceniona jest pełna swoboda związana z godziną odebrania przesyłki – można to zrobić o dowolnej porze dnia i nocy! Coraz więcej osób korzysta właśnie z usług Paczkomatów Inpost − jak jednak wygląda sprawa sprawdzenia zawartości przesyłki, jeżeli paczka nie jest dostarczona przez kuriera i odbierana jest samoobsługowo? Po pierwsze na miejscu należy sprawdzić, czy paczka posiada etykietę faktycznie adresowaną do nas, a w przypadku oznak jawnego uszkodzenia opakowania zgłosić ten fakt za pomocą panelu dotykowego Paczkomatu. Można to również wygodnie zrobić za pomocą zainstalowanej na telefonie aplikacji. Co jednak w przypadku zobaczenia uszkodzenia po przyjściu do domu? Niezwłocznie sporządź elektroniczny protokół szkody, a także złóż formularz reklamacyjny!
Przesyłka ze sprawdzaniem zawartości – koniecznie zapoznaj się z instrukcją pakowania!
Zarówno sklepy internetowe, jak i również osoby prywatne zachęcamy do zapoznania się z instrukcjami pakowania przesyłek udostępnionymi przez znane firmy kurierskie. Warto również przy delikatnej zawartości paczki wybrać specjalne nadanie, w którym oznaczony jest ten fakt. W interesie firm kurierskich jest, aby nie naruszyć przesyłki w zakresie opakowania zewnętrznego oraz uniknięcie uszkodzenia – warto jednak ze swojej strony również zadbać o nadawaną przesyłkę. Ostrożność i wysoka jakość w wielu przypadkach pozwoli zapobiec uszkodzeniu i procesowi reklamacji!
A jeśli Kurier DPD przerzuca ciężką przesyłkę na ziemię i karton pęka, mimo, że mógłby sprawdzić dostępność ciągu komunikacyjnego, czyli (otwarte) wejście na teren posesji, i jeżeli tenże Kurier (znów) przejeżdża w poprzek wjazdu poprzez krawężnik utrzymujący kostkę brukową, to czy ten cytat utrzymuje swoją moc „To oni codziennie swoją pracowitością oraz kompetencjami rozwiązują różnego rodzaju problemy i sprawiają, że paczki są dostarczane szybko, rzetelnie i ze szczególną dbałością o ich stan”, czy raczej jest przekłamaniem, a my możemy wystąpić o odszkodowanie.
Zgodnie z artykułem powyżej możemy zażądać pozostania kuriera przy otwarciu przesyłki po jej odbiorze i sprawdzić, czy w środku nie nastąpiło uszkodzenie. A w przypadku uszkodzenia należy sporządzić protokół celem przedłożenia go do reklamacji. Proszę pamiętać o pozostawieniu opakowania oraz wszystkich materiałów służących do zapakowania w miarę możliwości w nienaruszonej formie celem przedstawienia dowodów uszkodzenia przesyłki z zewnątrz. W przypadku uszkodzenia z winy kuriera reklamacja powinna zostać uznana i odszkodowanie może zostać wypłacone.
Wystarczy zmienić kuriera albo robić, zakupy w skepie