Co zrobić w przypadku, gdy przy odbiorze okazuje się, że przesyłka, którą otrzymujemy jest uszkodzona? Czy możemy złożyć reklamację, jeśli uszkodzona przesyłka została odebrana od kuriera?
Firma kurierska odpowiada za stan przesyłki od jej przyjęcia od nadawcy aż do wydania adresatowi. Możemy więc starać się o odszkodowanie wtedy, gdy zostanie ona zgubiona, uszkodzona lub dojdzie do nas z opóźnieniem. Prawo do złożenia reklamacji może przysługiwać odbiorcy lub nadawcy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy albo odebrał już przesyłkę powoduje, że to odbiorca, a nie nadawca może występować z roszczeniami wobec przewoźnika w związku z uszkodzeniem przesyłki.
Uszkodzona paczka – co należy zrobić?
Klient przed odebraniem przesyłki powinien sprawdzić jej stan, w razie stwierdzenia uszkodzeń zewnętrznych (gdy zauważymy choćby drobne uszkodzenie paczki) możemy zażądać protokolarnego ustalenia stanu zawartości przesyłki w obecności kuriera. W takim przypadku kurier spisze protokół opisujący stan naszej przesyłki, warto wiedzieć, że my jako odbiorca również mamy prawo do dopisania własnych uwag do takiego protokołu w przypadku kiedy nie zgadzamy się z tym co napisał kurier. Taki protokół musi być sporządzony w dwóch kopiach i podpisane przez obie strony, odbiorcę i kuriera, który występuje w roli świadka. Jeden egzemplarz dokumentu zabiera ze sobą kurier a drugi otrzymujemy my. Jest to bardzo ważne, ponieważ jedynie sporządzony na miejscu protokół szkody jest podstawą do reklamacji i otrzymania rekompensaty za uszkodzoną przesyłkę.
Należy jednak pamiętać, że spisanie protokołu nie zwalnia nas z obowiązku złożenia przewoźnikowi reklamacji i zażądania odszkodowania. Każda firma kurierska na swojej stronie internetowej w regulaminie ma opisane szczegółowe zasady składania reklamacji w takim przypadku.
W przypadku kiedy uszkodzona przesyłka (posiadająca widocznie z zewnątrz uszkodzenia) zostanie przez nas pokwitowana kurierowi (odebrana) bez żadnych zastrzeżeń wygasają nam wszelkie roszczenia z tytułu jej ubytku lub uszkodzenia (art. 76 prawa przewozowego).
Nie dzieje się tak w przypadku kiedy przesyłka z zewnątrz nie posiadała żadnych uszkodzeń, które mogłyby wskazywać, że zawartość przesyłki została również uszkodzona. W takim przypadku ważne jest, aby w terminie siedmiu dni (najlepiej tego samego) zgłosić to firmie kurierskiej i zażądać ustalenia stanu naszej przesyłki. Po takim zgłoszenie zostanie wysłany do nas przedstawiciel firmy kurierskiej, który sprawdzi uszkodzenia. Niestety w takim przypadku często pojawiają się trudności, ponieważ ciężko jest udowodnić, że przesyłka została uszkodzona w trakcie transportu, a nie już po jej odbiorze od kuriera.
Gdy otrzymamy negatywną odpowiedź na reklamację albo firma kurierska ją zignoruje i w przeciągu 3 miesięcy złożenia reklamacji nie dostaniemy odpowiedzi, można wystąpić przeciw niemu na drogę sądową. Warto wiedzieć, że roszczenia odszkodowawcze za uszkodzenie przesyłki dochodzone od przewoźnika przedawniają się po roku. Czasu oczekiwania na odpowiedź na reklamację (nie więcej niż 3 miesiące) nie wlicza się do terminu przedawnienia roszczeń przeciw przewoźnikowi.
Sprawdź też inne nasze wpisy:
Co powinniśmy wiedzieć przed wizytą kuriera?
Ogólne zasady pakowania przesyłek
Super o takie informacje o przesyłce którą uszkodził mi kurier chodziło! Prosto i rzetelnie!
Dzien dobry otrzymalam juz drugi raz dwie paczki tablic magnetycznych ktore zostaly uszkodzone. prosze aby ktos zjawil sie u mnie w sprawie spisania protokołu szkody. dziękuję xxxxxxx tel xxxxxxxx
Proszę na forum nie podawać swoich danych kontaktowych.
W takich sprawach najlepiej kontaktować się z firmą kurierską bezpośrednio i nie przez forum a przez telefon email itp
Witam Moj problem dotyczy kolumny ktora odeslalem na gwarancji do serwisu lechopol kurierem DHL w Systemie dor&dor . Serwis odebral paczke lecz wyslal mi wiadomość ze kolumna jest uszkodzona na zewnatrz , naprawili odeslali i teraz kto za to odpowie technicznie sprawna zewnatrz ma utluczone rogi .Servis otrzymał kilka E-maili Na Zadne Nie odpisuje . Co dalej robic ?
Zakładam ,że płatnikiem za usugę przewozu przesyłki był serwis.
W takim wypadku najlepiej skontaktować się z serwisem pisemnie składając reklamację ,na naprawę że otrzymał Pan z powrotem uszkodzony sprzęt.
Proszę pamiętać ,że nie do końca wiadomo gdzie nastąpiło uszkodzenie sprzętu;
w drodze przesyłki czy też podczas jej naprawy.
Jeżeli serwis uzna ,że taką przesyłkę otrzymał a Pan jest pewien ,że przedmiot nie posiadał uszkodzeń to serwis powinien złożyć reklamację do przewoźnika. Z doświadczenia mogę stwierdzić, że w przypadku spisania protokołu z kurierem podczas dostawy i jeśli przesyłka na zewnątrz posiadała ślady uszkodzenia to reklamacja bywa często zasadna.
Jeśli ,zaś przesyłka z zewnątrz czyli karton nie posiadał uszkodzeń ciężko stwierdzić jak doszło do jej uszkodzenia.
Witam, zamówiłam samochodzik elektryczny dla dziecka za ponad 400 zł. Przesyłkę otworzyłam przy kurierze, okazało się, że jest uszkodzona, spisaliśmy protokół szkody. Za kilka dni sklep przysłał mi nowy samochodzik i zabrał uszkodzony, okazało się, że drugi też jest uszkodzony. Także spisaliśmy protokół szkody ale kurier nie zabrał od razu samochodzika, tłumacząc, że takie są przepisy.
Chciałam zrezygnować z zakupu i prosiłam o zwrot pieniędzy, sklep powiedział, że jeśli rezygnuje z zakupu, to mam ponieść koszty zwrotu uszkodzonego samochodzika. Co mogę zrobić w takiej sytuacji ? Jakie mam prawa ?
Proszę o pomoc
Trzeba rozróżnić dwie różne sprawy:
Prawo odstąpienia od umowy
Prawo rękojmi i gwarancji.
Polecam jednak w tym przypadku korzystać z prawa do rękojmi czy też gwarancji, gdyż wtedy także koszty przesyłek i ich zwrotu podlegają zwrotowi.
Dzień dobry
Zamówiłem paczkę z serwisu Empik, dotarła ona drogą kurierską tydzień później.
Jednak tym co mnie zdziwiło po otwarciu paczki w domu był fakt że w środku przesyłki brakowało faktury (A to przecież była dostawa od firmy takiej jak Empik) oraz sam produkt jest mocno uszkodzony (widoczne ślady po obiciu)
Czy we takim przypadku przysługuje mi prawo do reklamacji?
Sugeruje kontakt z Empik gdyż to oni fizycznie są płatnikiem oraz dostawcą paczki oni powiedzą co robić i czy zawartość jest kompletna.
przesłałam piekarnik osobie ktora go kupiła ,cześć zapłaciła przelewem a cześć druga miała byc zapłacona przy pobraniu,niestety nie dotarła juz do odbiorcy poniewaz została uszkodzona i wrócili ja do nadawcy.Przedmiot wystawiłam na olx a firma chce żebym pokazał fv zakupu albo przsłała nr aukcji,jak mam to zrobić rachunku nie mam a olx to tylko ogłoszenie a nie aukcja?
Proszę przedstawić firmie kopię oferty na olx. To też jest oferta nie ma znaczenia czy to aukcji czy też sklep.
Dzień dobry,
kupiłam Ekspres do kawy na allegro. Po zgłoszeniu reklamacji poproszono mnie o przesłanie za pośrednictwem kuriera zamówionego przez nich sprzęt. Niestety ekspres dotarł zupełnie połamany. Nie wiem jak to możliwe ale na protokole szkody widnieje zapis że opakowanie zewnętrzne nie było uszkodzone. Allegro nie chce zgłosić reklamacji do przewoźnika, czy ja mogę o to wystąpić .
Allegro raczej nie jest stroną w umowie kupna sprzedaży a jedynie miejscem ogłoszenia sprzedaży. Zarówno sprzedający jak i kupujący może zgłosić reklamację do przewoźnika. Jeżeli jednak opakowanie zewnętrzne nie było uszkodzone co potwierdził zarówno kurier jak i odbiorca podpisem ciężko będzie udowodnić winę firmy kurierskiej. Być może taki przedmiot w takim stanie został wysłany. Proszę więc kontakować się z nadawcą oraz bezpośrednio z firmą kurierską przez jaką przesyłka została wysłana i tam ustalić dalsze kroki postępowania.
Witam
Mam taki sam problem jak wyżej tylko odstąpiłam od umowy spakowałam przedmiot i odesłałam sprzedający odebrał oczywiście w asyście kamer i tez okazało się że przedmiot jest uszkodzony w paczce a paczka ok kurier odmówił spisania protokołu i do widzenia sprzedający jest kryty nie daję się tknąć może mi na mój koszt wysłać uszkodzony przedmiot :( abym się dalej bujała z firmą kurierską która nie spisze i tak protokołu bo opakowanie nienaruszone Ja straciłam pieniądze nie idzie w żaden sposób zareklamować wychodzi na to że wszystko należy nagrywać i fotografować jak się pakuje i odsyła i to nie wiem czy coś da klient zawsze poszkodowany i zostawiony samemu sobie.
Świetny artykuł – konkretny i pomocny, ale…
Napisaliście: „Klient […] w razie stwierdzenia uszkodzeń […] zażądać protokolarnego ustalenia stanu zawartości przesyłki w obecności kuriera. […] protokół szkody jest podstawą do reklamacji […]”
Ale reklamację składa nadawca, więc pytam: I co dalej? Czy przesyłkę w uszkodzonym opakowaniu należy przyjąć, czy kurier ma ją zabrać z powrotem do nadawcy? Co zrobić, jeżeli kurier odmawia spisania protokołu (powołując się na wewnętrzne procedury firmy)?
Reklamację może złożyć nadawca, odbiorca lub płatnik za przesyłkę. Poza tym protokół spisany z kurierem to jeszcze nie reklamacja a jedynie dokument stwierdzający dostawę uszkodzoną. Taki protokół może być podstawą do reklamacji dla nadawcy na przykład. Ważne by był. Kurier nie ma prawa odmówić spisania protokołu. Można w takiej sytuacji gdy „miga się” zadzwonić od razu przy nim na infolinię kuriera z żądaniem by wypełnił protokół. Protokoły dostępne są na stronach internetowych kurierów. Dobrym też nawykiem jest robienie zdjęć przed otwarciem i po otwarciu w takim przypadku lub nawet filmu. Kurier nie ma prawa odmówić wystawienia takiego dokumentu, ani też, tłumacząc się brakiem czasu lub kompetencji przesunąć tej czynności na inny termin.