Uszkodzona przesyłka – co robić ?

Uszkodzona przesyłka jak reklamować

Uszkodzona przesyłka – co zrobić w przypadku, gdy przy odbiorze okazuje się, że przesyłka która otrzymujemy jest uszkodzona? Czy możemy złożyć reklamację, jeśli uszkodzona przesyłka została odebrana od kuriera?

Firma kurierska odpowiada za stan przesyłki od jej przyjęcia od nadawcy aż do wydania adresatowi. Możemy więc starać się o odszkodowanie wtedy, gdy zostanie ona zgubiona, uszkodzona lub dojdzie do nas z opóźnieniem. Prawo do złożenia reklamacji może przysługiwać odbiorcy lub nadawcy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy albo odebrał już przesyłkę powoduje, że to odbiorca, a nie nadawca może występować z roszczeniami wobec przewoźnika w związku z uszkodzeniem przesyłki.

Klient przed odebraniem przesyłki powinien sprawdzić jej stan, w razie stwierdzenia uszkodzeń zewnętrznych (gdy zauważymy choćby drobne uszkodzenie paczki) możemy zażądać protokolarnego ustalenia stanu zawartości przesyłki w obecności kuriera. W takim przypadku kurier spisze protokół opisujący stan naszej przesyłki, warto wiedzieć, że my jako odbiorca również mamy prawo do dopisania własnych uwag do takiego protokołu w przypadku kiedy nie zgadzamy się z tym co napisał kurier. Taki protokół musi być sporządzony w dwóch kopiach i podpisane przez obie strony, odbiorcę i kuriera, który występuje w roli świadka. Jeden egzemplarz dokumentu zabiera ze sobą kurier a drugi otrzymujemy my. Jest to bardzo ważne, ponieważ jedynie sporządzony na miejscu protokół szkody jest podstawą do reklamacji i otrzymania rekompensaty za uszkodzoną przesyłkę.

Należy jednak pamiętać, że spisanie protokołu nie zwalnia nas z obowiązku złożenia przewoźnikowi reklamacji i zażądania odszkodowania. Każda firma kurierska na swojej stronie internetowej w regulaminie ma opisane szczegółowe zasady składania reklamacji w takim przypadku.
W przypadku kiedy uszkodzona przesyłka (posiadająca widocznie z zewnątrz uszkodzenia) zostanie przez nas pokwitowana kurierowi (odebrana) bez żadnych zastrzeżeń wygasają nam wszelkie roszczenia z tytułu jej ubytku lub uszkodzenia (art. 76 prawa przewozowego). Nie dzieje się tak w przypadku kiedy przesyłka z zewnątrz nie posiadała żadnych uszkodzeń które mogłyby wskazywać, że zawartość przesyłki została również uszkodzona. W takim przypadku ważne jest aby w terminie siedmiu dni (najlepiej tego samego) zgłosić to firmie kurierskiej i zażądać ustalenia stanu naszej przesyłki. Po takim zgłoszenie zostanie wysłany do nas przedstawiciel firmy kurierskiej który sprawdzi uszkodzenia. Niestety w takim przypadku często pojawiają się trudności, ponieważ ciężko jest udowodnić, że przesyłka została uszkodzona w trakcie transportu a nie już po jej odbiorze od kuriera.

Gdy otrzymamy negatywną odpowiedź na reklamację albo firma kurierska ją zignoruje i w przeciągu 3 miesięcy złożenia reklamacji nie dostaniemy odpowiedzi, można wystąpić przeciw niemu na drogę sądową. Warto wiedzieć, że roszczenia odszkodowawcze za uszkodzenie przesyłki dochodzone od przewoźnika przedawniają się po roku. Czasu oczekiwania na odpowiedź na reklamację (nie więcej niż 3 miesiące) nie wlicza się do terminu przedawnienia roszczeń przeciw przewoźnikowi.

Udostępnij na:

5 replies on “Uszkodzona przesyłka – co robić ?”

  1. tomekkj pisze:

    Super o takie informacje o przesyłce którą uszkodził mi kurier chodziło! Prosto i rzetelnie!

  2. xxxxxx pisze:

    Dzien dobry otrzymalam juz drugi raz dwie paczki tablic magnetycznych ktore zostaly uszkodzone. prosze aby ktos zjawil sie u mnie w sprawie spisania protokołu szkody. dziękuję xxxxxxx tel xxxxxxxx

    • Admin pisze:

      Proszę na forum nie podawać swoich danych kontaktowych.
      W takich sprawach najlepiej kontaktować się z firmą kurierską bezpośrednio i nie przez forum a przez telefon email itp

  3. Slawekalfik pisze:

    Witam Moj problem dotyczy kolumny ktora odeslalem na gwarancji do serwisu lechopol kurierem DHL w Systemie dor&dor . Serwis odebral paczke lecz wyslal mi wiadomość ze kolumna jest uszkodzona na zewnatrz , naprawili odeslali i teraz kto za to odpowie technicznie sprawna zewnatrz ma utluczone rogi .Servis otrzymał kilka E-maili Na Zadne Nie odpisuje . Co dalej robic ?

    • Admin pisze:

      Zakładam ,że płatnikiem za usugę przewozu przesyłki był serwis.
      W takim wypadku najlepiej skontaktować się z serwisem pisemnie składając reklamację ,na naprawę że otrzymał Pan z powrotem uszkodzony sprzęt.
      Proszę pamiętać ,że nie do końca wiadomo gdzie nastąpiło uszkodzenie sprzętu;
      w drodze przesyłki czy też podczas jej naprawy.
      Jeżeli serwis uzna ,że taką przesyłkę otrzymał a Pan jest pewien ,że przedmiot nie posiadał uszkodzeń to serwis powinien złożyć reklamację do przewoźnika. Z doświadczenia mogę stwierdzić, że w przypadku spisania protokołu z kurierem podczas dostawy i jeśli przesyłka na zewnątrz posiadała ślady uszkodzenia to reklamacja bywa często zasadna.
      Jeśli ,zaś przesyłka z zewnątrz czyli karton nie posiadał uszkodzeń ciężko stwierdzić jak doszło do jej uszkodzenia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Please copy the string 9CjmIP to the field below: