Uszkodzona przesyłka – co robić ?

Uszkodzona przesyłka jak reklamować

Uszkodzona przesyłka – co zrobić w przypadku, gdy przy odbiorze okazuje się, że przesyłka która otrzymujemy jest uszkodzona? Czy możemy złożyć reklamację, jeśli uszkodzona przesyłka została odebrana od kuriera?

Firma kurierska odpowiada za stan przesyłki od jej przyjęcia od nadawcy aż do wydania adresatowi. Możemy więc starać się o odszkodowanie wtedy, gdy zostanie ona zgubiona, uszkodzona lub dojdzie do nas z opóźnieniem. Prawo do złożenia reklamacji może przysługiwać odbiorcy lub nadawcy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku gdy odbiorca wprowadził zmianę umowy przewozu, przyjął list przewozowy albo odebrał już przesyłkę powoduje, że to odbiorca, a nie nadawca może występować z roszczeniami wobec przewoźnika w związku z uszkodzeniem przesyłki.

Klient przed odebraniem przesyłki powinien sprawdzić jej stan, w razie stwierdzenia uszkodzeń zewnętrznych (gdy zauważymy choćby drobne uszkodzenie paczki) możemy zażądać protokolarnego ustalenia stanu zawartości przesyłki w obecności kuriera. W takim przypadku kurier spisze protokół opisujący stan naszej przesyłki, warto wiedzieć, że my jako odbiorca również mamy prawo do dopisania własnych uwag do takiego protokołu w przypadku kiedy nie zgadzamy się z tym co napisał kurier. Taki protokół musi być sporządzony w dwóch kopiach i podpisane przez obie strony, odbiorcę i kuriera, który występuje w roli świadka. Jeden egzemplarz dokumentu zabiera ze sobą kurier a drugi otrzymujemy my. Jest to bardzo ważne, ponieważ jedynie sporządzony na miejscu protokół szkody jest podstawą do reklamacji i otrzymania rekompensaty za uszkodzoną przesyłkę.

Należy jednak pamiętać, że spisanie protokołu nie zwalnia nas z obowiązku złożenia przewoźnikowi reklamacji i zażądania odszkodowania. Każda firma kurierska na swojej stronie internetowej w regulaminie ma opisane szczegółowe zasady składania reklamacji w takim przypadku.
W przypadku kiedy uszkodzona przesyłka (posiadająca widocznie z zewnątrz uszkodzenia) zostanie przez nas pokwitowana kurierowi (odebrana) bez żadnych zastrzeżeń wygasają nam wszelkie roszczenia z tytułu jej ubytku lub uszkodzenia (art. 76 prawa przewozowego). Nie dzieje się tak w przypadku kiedy przesyłka z zewnątrz nie posiadała żadnych uszkodzeń które mogłyby wskazywać, że zawartość przesyłki została również uszkodzona. W takim przypadku ważne jest aby w terminie siedmiu dni (najlepiej tego samego) zgłosić to firmie kurierskiej i zażądać ustalenia stanu naszej przesyłki. Po takim zgłoszenie zostanie wysłany do nas przedstawiciel firmy kurierskiej który sprawdzi uszkodzenia. Niestety w takim przypadku często pojawiają się trudności, ponieważ ciężko jest udowodnić, że przesyłka została uszkodzona w trakcie transportu a nie już po jej odbiorze od kuriera.

Gdy otrzymamy negatywną odpowiedź na reklamację albo firma kurierska ją zignoruje i w przeciągu 3 miesięcy złożenia reklamacji nie dostaniemy odpowiedzi, można wystąpić przeciw niemu na drogę sądową. Warto wiedzieć, że roszczenia odszkodowawcze za uszkodzenie przesyłki dochodzone od przewoźnika przedawniają się po roku. Czasu oczekiwania na odpowiedź na reklamację (nie więcej niż 3 miesiące) nie wlicza się do terminu przedawnienia roszczeń przeciw przewoźnikowi.

Udostępnij na:

One reply

  1. tomekkj napisał(a):

    Super o takie informacje o przesyłce którą uszkodził mi kurier chodziło! Prosto i rzetelnie!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Please copy the string CANEYL to the field below: